• چه دلمان بخواهد و چه دلمان نخواهد، متاسفانه تعداد پیج‌های جعلی کسب‌وکارها و همچنین افراد شناخته‌شده زیاد شده است. از طرفی، یک مسئلهٔ مهم این روزها خیلی مهم شده است: مردم دوست دارند مطمئن شوند فردی معتبر پشت اکانت است تا به آن اعتماد کنند؛ به‌خصوص وقتی پای پول وسط باشد!

    این دغدغه‌هاست که شما را به اینجا کشانده است تا ببینید سازوکار گرفتن تیک آبی اینستاگرام چطور است. غیر از این است؟ بیایید با هم همه‌چیز را دربارهٔ تیک آبی اینستاگرام و گرفتن آن بخوانیم.

  • منظور از تیک آبی اینستاگرام چیست و چه اهمیتی دارد؟

    تیک آبی اینستاگرام یا نشان تایید (Verified Badge)، تیک سفید کوچکی درون یک دایرهٔ آبی رنگ است که احتمالاً در حساب‌های افراد مشهور و برندهای شناخته‌شده زیاد دیده‌اید.

    اینستاگرام با استفاده از این علامت می‌خواهد به شما نشان دهد هویت صاحب آن حساب را تایید کرده و آن را به‌عنوان یک شخص یا برند معتبر به رسمیت شناخته است.

    گرفتن تیک آبی اینستاگرام به این معنی است که پلتفرم تایید کرده است که حساب کاربری موردنظر قابل اعتماد است یا حداقل همان کسی است که ادعا می‌کند (منبع: Hootsuite).

  • اهمیت استفاده از تیک آبی اینستاگرام در مواقعی است که فرد یا کسب‌وکاری مشهور هستید و اکانت‌های جعلی متعددی با نام شما ساخته شده است.

    با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند به راحتی اکانت اصلی شما را از میان اکانت‌های جعلی تشخیص دهند.

    از طرفی، اگر با راه‌اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام، درآمدی برای خودتان دارید، با گرفتن تیک آبی می‌توانید اعتماد مشتری را جلب کنید. مردم خیلی دیر به خرید آنلاین اعتماد می‌کنند؛ این وضعیت وقتی بدتر می‌شود که فروشگاه در اینستاگرام باشد. چرا؟

    مشتری با خودش می‌گوید چطور مطمئن شوم همان فردی پشت این فروشگاه است که ادعا می‌کند؟ گرفتن تیک آبی اینستاگرام در این وضعیت کار را برای شما راحت می‌کند؛ چراکه نشان می‌دهد حساب شما از طرف اینستاگرام با ارائهٔ مدارک هویتی تایید شده است و همچنین فروشگاهی ثبت‌شده و معتبرید.

    در آخر اینکه انتساب بیانیه، اطلاعات حساس یا حرف نادرستی می‌تواند آسیب جدی به تصویر برند وارد کند که جبران آن هزینهٔ زیادی روی دست آن بگذارد. اینجاست که با گرفتن تیک آبی اینستاگرام می‌توان حساب اصلی برند را مشخص کرد که اطلاعات نادرست به آن پیج نسبت داده نشود.

    برای مثال، وقتی نام برند جواهرات Swarovski را در اینستاگرام جست‌وجو کنید، صفحاتی متعددی با این نام نمایش داده می‌شود؛ ولی صفحهٔ اصلی و رسمی این برند، تیک آبی در کنار نام خود دارد. با این علامت، می‌توانید از صحت صفحه و محتوای آن اطمینان حاصل کنید.

به‌طورکلی، با تیک آبی اینستاگرام می‌توانید به‌راحتی اعتبار و هویت صفحه اصلی خود را به کاربران نشان دهید. ولی بیایید ببینیم آیا همهٔ افراد می‌توانند این نشان تایید را دریافت کنند یا فقط محدود به افراد و کسب‌وکارهای خاصی است؟

چه کسانی می‌توانند تیک آبی بگیرند؟

همهٔ افراد می‌توانند برای گرفتن تیک آبی اینستاگرام اقدام کنند و محدود به فرد یا برند خاصی نیست.

ولی اینستاگرام به صراحت اعلام می‌کند که تنها حساب‌های افراد مشهور، شخصیت‌های عمومی و برندهای شناخته‌شده که احتمال جعل هویت آن‌ها توسط افراد سودجو بیشتر است، نشان تاییدشده دریافت می‌کنند.

شما هم می‌توانید برای تایید هویت حساب خود و افزایش اعتماد کاربران، از اینستاگرام تیک آبی را درخواست کنید. با این حال، باید بدانید که هیچ تضمینی برای پذیرش درخواست شما وجود ندارد.

قبل از اینکه به پاسخ «چگونه در اینستاگرام تیک آبی بگیریم؟» برسید، بهتر است بدانید برای گرفتن این نشان چه شرایطی داشته باشید.

قبل از هرچیزی، برای دریافت تیک آبی باید پایبند به قوانین و مقررات اینستاگرام باشید. علاوه بر رعایت قوانین، حساب شما باید ویژگی‌های زیر را هم داشته باشد (منبع: Shopify):

  • واقعی باشد

حساب شما باید به یک شخص حقیقی، برند ثبت‌شده یا کسب‌وکار شناخته‌شده تعلق داشته باشد؛ صفحات با محتوای سرگرمی و زرد واجد شرایط دریافت تیک آبی اینستاگرام نیستند.

  • منحصربه‌فرد باشد

فقط یک حساب کاربری از هر فرد یا برند می‌تواند تیک آبی اینستاگرام را دریافت کند؛ بنابراین، تنها برای حساب اصلی خود که می‌خواهید کاربران با آن، حساب شما را بشناسند، می‌توانید برای گرفتن تیک آبی اینستاگرام اقدام کنید.

با این حال، در صورت داشتن چندین حساب کاربری به زبان‌های مختلف، امکان دریافت نشان تایید برای هر یک از صفحات شما وجود دارد.

  • کامل باشد!

برای دریافت تیک آبی، ابتدا باید صفحه شما عمومی باشد. اینستاگرام به صفحات خصوصی تیک آبی ارائه نمی‌کند.

در زمان درخواست فعال‌سازی تیک آبی، باید حتماً حداقل یک پست منتشرشده در حساب کاربری شما وجود داشته باشد و اطلاعات پروفایل و بیوی خود را به‌صورت واقعی تکمیل کنید. البته به یاد داشته باشید پروفایل‌ شما نباید هیچ لینکی به سایر شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

  • شناخته‌شده باشد

این ویژگی احتمالاً سخت‌ترین بخش ماجراست. برای دریافت آن، باید ثابت کنید که حساب کاربری شما متعلق به یک شخصیت، برند یا نام تجاری شناخته‌شده، مشهور با میزان جست‌وجوی بالاست.

مثلاً اینستاگرام حساب‌هایی را که در منابع خبری معتبر متعدد نام آن‌ها ذکر شده است، بررسی می‌کند.

اگر فکر می‌کنید از تمامی این شرایط برخوردار هستید، پس وقت آن رسیده شانس خود را برای گرفتن تیک آبی اینستاگرام امتحان کنید. بیایید مراحل گرفتن آن را با هم مرور کنیم.

مراحل گرفتن تیک آبی اینستاگرام

برای دریافت نشان تایید اینستاگرام که نشان‌دهندهٔ اعتبار و اصالت حساب شماست، باید یک حساب کاربری عمومی و فعال با تعداد فالوور قابل توجه و محتوای با کیفیت بالا داشته باشید.

۲ مسئلهٔ مهم را حتماً قبل از ثبت درخواست در نظر بگیرید (منبع: Instagram):

  • مطمئن شوید نام کاربری (Username) شما همان چیزی است که می‌خواهید باشد؛ چراکه بعد از اینکه تیک آبی را بگیرید، نمی‌توانید نام کاربری را تغییر دهید
  • اگر در طول فرایند راستی‌آزمایی و بررسی درخواست، اطلاعات نادرستی ارائه کنید و اینستاگرام بعد از دادن تیک آبی متوجه شود، نه‌تنها تیک را حذف می‌کند، بلکه ممکن است اقدامات تنبیهی دیگری هم انجام دهد

یادآوری: برای دریافت نشان تایید اینستاگرام تضمینی نیست، ولی با دنبال‌کردن این مراحل ساده، می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید؛ در بخش آخر مقاله هم چند روش برای افزایش شانس گرفتن تیک آبی اینستاگرام را مرور می‌کنیم.

مرحلهٔ اول: ورود به اکانت و شروع مراحل گرفتن تایید!

وارد حساب کاربری خود شوید و به بخش تنظیمات بروید. در صفحهٔ جدید گزینه «Account types and tools» و سپس «Request Verification» را انتخاب کنید.

در مرحلهٔ بعد، باید اعتبار خود را به‌عنوان یک شخص، برند یا کسب‌و‌کار شناخته‌شده، تایید کنید. این کار با انتخاب دسته‌بندی مناسب برای حساب خود و همچنین مشخص‌کردن کشور محل فعالیتتان انجام می‌شود.

در کادر بعدی (Audience) که پرکردن آن اختیاری است، می‌توانید مخاطبان خود را توصیف کنید؛ به چه چیزهایی علاقه دارند، چه ویژگی‌هایی دارند و چرا شما را دنبال می‌کنند.

اگر کاربران با نامی به‌‌غیر از نام فعلی حسابتان شما را می‌شناسند، آن را هم برای ارائهٔ اطلاعات بیشتر وارد کنید.

در نهایت، می‌توانید حداکثر ۵ لینک مرتبط با وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی خود یا کسب‌وکارتان را برای شناخت بیشتر اینستاگرام از خودتان و همچنین نشان‌دادن محبوبیت عمومی در کادرهای بخش «Link» وارد کنید (منبع: Later).

اگر از صحت اطلاعات مطمئن هستید، روی دکمهٔ «Submit» کلیک کنید و منتظر بمانید تا اینستاگرام پس از بررسی اطلاعات، نتیجه را در اعلان‌های حسابتان به شما اطلاع دهد. این بررسی ممکن است بین ۲ تا ۷ روز (در برخی موارد نادر تا ۳۰ روز) طول بکشد. در صورت تاییدنشدن، می‌توانید ۳۰ روز بعد دوباره اقدام کنید.

اینستاگرام دربارهٔ درخواست تایید درخواست تیک آبی، پاسخ شما را فقط با «بله» یا «خیر» جواب می‌دهد و هیچ جزئیاتی دربارهٔ نتیجه ارائه نمی‌دهد. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از پاسخ اینستاگرام برای رد درخواست دریافت تیک آبی را مشاهده کنید:

نکته: اینستاگرام هر لحظه می‌تواند تیک آبی را از شما بگیرد؛ مثلاً با خصوصی‌کردن اکانت!

بعد از اینکه یاد گرفتیم چگونه تیک آبی اینستاگرام بگیریم، بد نیست ببینیم چه نکاتی می‌تواند شانس دریافت این نشان جذاب و تاثیرگذار را بیشتر کند. ولی قبل از آن، اجازه دهید نگاهی به مسئلهٔ مهم هزینه گرفتن تیک آبی بیندازیم؛ آیا پولی است یا رایگان؟